Kom deg i konkurranseform i sommer

Det arrangeres mange terrengløpkonkurranser i august og september. Benytt ferien til å toppe formen.

Sommerferien er ekstra verdifull for oss som liker å trene. Fri fra jobb og skole gir oss god tid til skikkelige økter, og god tid til restitusjon og avslapping. Snør på deg terrengskoene og finn nye treningsløyper, enten du er hjemme eller på ferie. Terrengløp er gøyal og god trening for alle.

Interessen for terrengløp i Norge er økende, og det er ikke rart. Variert terreng, fine omgivelser og morsom løping gir gode løpsopplevelser. Det varierte terrenget virker også styrkende på kroppen og er skadeforebyggende.  Bestemmer du deg nå, rekker du å delta på et, eller flere, av løpene nedenfor.

Blefjells Beste 21. juli

  • Distanser: 21 km og 56 km
  • Høydemeter: 750 meter og 2000 meter
  • 21 kilometeren passer for alle som liker terrengløp. 56 kilometeren er krevende, men med segmenter som gir deg mulighet til å hente deg inn. Flott løype med variert natur og flott utsikt.

Tromsø Skyrace 3-4. august

  • Distanser: 2,7 km, 15 km, 28 km og 57 km
  • Høydemeter: 1044 meter, 800 meter, 2000 meter og 4700 meter
  • Krevende løp i spektakulære omgivelser. Flere av verdens beste fjelløpere står på startstreken i løpene som har stor variasjon. Løpet tilbyr klatring i bratte fjellsider og ballansering på smale traverser for de ivrigste til enklere traseer for de som ønsker det.

Stranda Fjord Trail Race 18. august

  • Distanser: 33 km og 10 km
  • Høydemeter: 3000 meter
  • Krevende og teknisk løping i terreng med fjordutsikt.

Østmarka Trail Challenge 18. august

  • Distanse: 37 km
  • Høydemeter: 978 meter
  • Hardt terrengløp som går på blåmerka stier gjennom Østmarka. Løypa følger en av rutene flyktende nordmenn brukte for å komme seg til Sverige under annen verdenskrig.

Tromsø Mountain Challenge 24-26. august

  • Distanser: 2,6 km, 10,6 km, 25 km og 50 km
  • Høydemeter: 1700 meter på 50 km
  • Middels til krevende løp i vakker, nordnorsk natur fra Snarby til Tromsdalen. Det er mulig å delta på tre løp på tre dager.

Hardangervidda Marathon 1. september

  • Distanser: 44,9 km og 24,9 km
  • Høydemeter: 2100 meter på 44,9 km
  • Løp på høyfjellsti, elvekryssinger og i trange daler på Hardangervidda.

Oppdal Fjellmaraton 1. september

  • Distanser: 22 km, 42 km og 10 km
  • Høydemeter: 1200 meter og 2200 meter. 10 km går nedover fra Haugset til Oppdal sentrum
  • Teknisk stiløping i nydelig fjellterreng med mye utsikt. 10 km er Oppdal fjellmaratons nyeste tilskudd og er åpen for deltagere ned til 10 år. På den korteste distansen blir det aldersbestemte klasser med tidtaking og trimklasse uten tidtaking.

Telemarkshelten-Helteløpet 8. september

  • Distanser 7 km (familiehelten), 9 km og 26 km
  • Høydemeter: Ukjent
  • I år starter løpet i høyden, gjennom Vemork industriarbeidermuseum og ender opp i Rjukan sentrum.

Preikestolen Maraton 22. september

  • Distanse: 42,195 km
  • Høydemeter: 2635 meter
  • Ble arrangert for første gang i fjor. Løpet går i en bra og krevende løypetrase med fantastisk utsikt.

Kle deg for terrengløp

Terrengsko er ikke som andre joggesko. De har godt grep og god støtte som hjelper deg å komme frem i tøft terreng. Solide såler og forsterkelser på utsatte områder på skoen, forhindrer også hull og slitasje på skoene. Hvis du skal delta på terrengløp er det viktig med gode sko. Sjekk vårt utvalg i terrengsko for damer her og herrer her.

Det er også viktig å kle seg etter forholdene, og i Norge kan det bety at man møter flere årstider på vei opp på en fjelltopp. Sjekk løpetekstilutvalget vårt her.

I lange løp er det også viktig å få i seg væske. Se utvalget av drikkeflasker og drikkesekker

her.

Lise Bergmann er Ultramaraton-, fjell- og terrengløper. Her gir hun deg tips for hvordan du lykkes med terrengløping.