Velg riktig løpesko

Høy eller lav fotbue, over- eller underpronert. Kanskje har du også belastningsskader du må ta hensyn til under treningen. uansett er fottøyet avgjørende for om treningen blir en god opplevelse. Type underlag som asfalt, grus eller terreng har også stor betydning når du skal velge løpesko.

For å finne best mulig sko for din fot, er det lurt å kjøpe sko sent på dagen. Dette er fordi foten utvider seg i løpet av dagen. bruk god tid i butikken, og prøv gjerne 2-3 forskjellige par for å finne det som passer deg best. Ta på deg sokker som du vanligvis trener med når du skal prøve sko. Still deg selv disse tre spørsmålene:

1. Hvor løper du når du trener?

Hvis du løper på asfalt, trenger du en sko med god demping. Da bør skoen ha en ekstra demping i både hæl og forfot. løper du mest i terrenger trenger du en sko med godt grep og en mer slite- sterk overflate.

2. Hvor ofte trener du, og hva slags type trening utfører du?

Trener du ofte, bør du ha en god og stabil sko med bra demping. Her er det spesielt viktig å finne en sko som passer til din fot, og som gjør at du forebygger og reduserer skader, spesielt i knær og rygg.

De fleste føtter kan klassifiseres i en av tre hoved- grupper: nøytral, flat og høy fotbue. Avhengig av livsstil og hvor mye føttene belastes, vil de over tid naturlig forme seg og falle inn en av disse kategoriene, eller en variasjon av dem.

HVILKEN TYPE FOT HAR DU?

Vi hjelper deg med å velge riktig løpesko.