Kribler det å komme i gang med sykkelsesongen etter en snøtung vinter? Hvorfor ikke begynne med å forberede sykkelen på våren.

En sykkel krever enkelt vedlikehold for å fungere optimalt. Tar du vare på sykkelen din, får du både en tryggere og sikrere sykkel med lengre levetid. Det er ikke all verden som skal til. Justering av gir og bremser, rengjøring, rensing og reparasjon av sykkelkjede er forholdsvis enkle vedlikeholdsgrep som en sykkel krever. Her er noen tips på veien mot årets sykkelsesong.

Vask

Vask er det viktigste vedlikeholdet du kan gjøre for sykkelen din. Hvor ofte du bør vaske den avgjøres av hvor ofte og hvordan du bruker den. Sesongen bør helst både starte og avsluttes med rengjøring. Hos Intersport kan du både kjøpe vaske- og smøreutstyr enkeltvis, eller som komplette vaskesett med såpe, smøremidler og børster som vil gjøre hele jobben enklere og resultatet bedre.

Gir

Unøyaktige gir er en utfordring mange syklister har vært borti. Grunnen til at giret skifter unøyaktig, skyldes gjerne at kjedet ikke treffer det bakre tannhjulet slik det skal. Dette kan justeres. Det er også viktig å ha gir som er riktig justert for å forebygge skader på kjede og tannhjul.

Ikke sett sykkelen opp ned for å justere girene – kjedet vil henge feil vei og du kan få problemer med at det ikke faller riktig på tannhjulene. Bruk heller et mekkestativ for sykkel, slik at du får løftet den fri fra bakken. Mekkestativ kan kjøpes hos Intersport. Hos oss finner du også det du trenger av verktøy til vedlikehold og justering av sykkelen, dersom det er noe du mangler.

Justering

For å justere giret, legger du kjedet på midterste drev foran og minste tannhjul bak. Gir opp ett drev på bakhjulet – om det ikke tar skikkelig er wiren for slakk. Skru i så fall justérskruen utover mens du trår kjedet sakte rundt. Prøv å gire opp på nytt og så ned igjen – legger kjedet seg riktig på tannhjulene er girene ok. Får du problemer når du girer ned, har du strammet for mye og du må skru justérskruen litt inn igjen mens du roterer kranken.

Smøring

Fordi giret sitter lavt på sykkelen og er utsatt for skitt, er det viktig å rengjøre gir, wire og strømpe og smøre inn alle bevegelige deler inkludert kjede og tannhjul.

Begynn med å løfte girwiren ut av festet. Trekk strømpen vekk og smør wiren med kjedeolje. Deretter smører du bremsewirene på samme måte (justér strammeskruen til wiren er løs og kan løftes ut). Om girwiren er vrien å få ut av festet, kan du sette sykkelen i det letteste giret og gire ned uten å røre pedalene – dette gjør girwiren slakk, slik at den enkelt kan løsnes. Tørk kjedet med en vaskefille slik at alt avfettingsmiddel er fjernet. Drypp kjedeolje på alle kjedeleddene og rotér kranken til oljen er jevnt fordelt, før du tørker av overflødig olje.

Sykkelkjedet

Dersom det glipper litt når du tråkker hardt på pedalen, kan det skyldes slitt kjede. Da bør det byttes ut med et nytt, eller repareres. Tannhjulene er også slitasjedeler og må byttes ved behov. Sjekk sykkelen jevnlig, eller lever den til vårt sykkelverksted for en kontroll.

Hvis kjedet er fullt av skitt og møkk, må kjedet rengjøres. Bruk en kjederens og børste mens kjedet sitter på sykkelen, eller demontere kjedet og rengjør det i en kjederenser eller bøtte og bruk avfetningsmiddel eller kjederens. Husk å rengjøre tannhjul og trinsehjul på bakre giret også. Avslutt med å smøre kjede, tannhjul og trinser med kjedeolje. Overflødig olje bør tørkes bort for å unngå at det samler seg skitt og støv i kjedet.

Bremsene

Bremsene bør sjekkes med jevne mellomrom slik at de alltid fungerer som de skal. Kontroller at alle skruer og muttere sitter godt, og at bremsehendelen på styret ikke er for stram eller for slakk. Dette justerer du med strammeskruen på hendelen. Et lite triks er å løsne bremsene litt fra styret så de ikke sitter bom fast og knekker hvis du skal være uheldig å falle.

Bremseklossene skal være sentrert slik at de tar likt. Dette gjør du med justeringsskruen som sitter på klossene. Sørg for å fjerne alt smuss og sand på klossenes gripeflate (felgkanten rengjøres med avfettingsmiddel). Slitte bremseklosser og klosser med gammel gummi må byttes.

Hydrauliske skivebremsesystemer er selvjusterende og reservoaret på bremsehendelen kompenserer for slitasjen på bremseklossene. Skulle nivået likevel være for lavt, skal bremseslangene sjekkes for lekkasjer, bremsevæske etterfylles og bremsene luftes. Slitte bremseklosser bør byttes samtidig. Om dette høres ut som en litt for komplisert jobb, har du et enkelt alternativ – ta med sykkelen til Intersports sykkelservice.  

Den viktige sjekken

Sjekk sykkelen din jevnlig. Det er nødvendig for å oppdage feil og mangler. Hvis en del ryker under sykling, kan det få alvorlige konsekvenser. Dessuten, sykkelpleie er også en del av sykkelkosen.