HVILKEN TYPE RULLESKI TRENGER DU.

Klassisk

Klassiske ski har bredere hjul og kan føles noe mer klump­ete å gå på. Disse skiene har i hovedsak sperre på bakhjulet (de finnes også med sperre på framhjulet) slik at du har spikerfeste uansett hvordan frasparket ditt er. Det kan være lurt å fokusere på teknikk når du går dobbelttak med fra­spark på rulleski slik at du ikke tilegner deg et fraspark som ikke sitter på snø når festet ikke er like godt. Diagonalgang på rulleski er vanskelig å mestre, og for de fleste er pigging og staking med dobbelttak de to stilartene man benytter uansett terreng.

           

skøyting

Skøyteski er kortere enn klassiske, ruller litt lettere (av­hengigav hvilken hjultype man benytter), og har smale hjul. Skøyteski er perfekt for nybegynnere som skal lære seg å beherske rulleski, samt barn og ungdom, men brukes av alle løpere på alle nivåer. Med denne skitypen kan velge mellom flere teknikker som padling, enkeldans og dobbel­dans, i tillegg til staking. En skøyteski kan derfor være mer allsidig. De smale hjulene på skøyteskiene krever mer balansetrening, men det lærer man ganske fort.

      

Ramme

Du kan velge å kjøpe rulleski med aluminiumsramme, ramme av trelaminater eller karbonfiberramme. En aluminiumsramme er lettere enn trelaminater, men gir også dårligere vibrasjonsdempning. Fordelen med tre­ramme er at den gir særdeles god vibrasjons dempning, men rammer i trelaminat er tyngre enn aluminum og karbonfiber. Rammer i karbonfiber gir en god kobinasjon av lav vekt og god vibrasjons dempning, men er mindre hold­bart enn de andre materialene.

Staver

Hvis man går mye på rulleski kan det være lurt å investere i egne staver til dette formålet. Disse bør da være 2,5 cm lengre enn stavene man bruker på vinteren. Hvis man velger å bruke samme staver som om vinteren, må trinsen byttes ut med en rulleskipigg. Piggene på stavene må være skarpe for å få en vellykket ski tur på asfalt. Pigger er forbruksvare og må byttes med jevne mellomrom. Du kan slipe piggene med brynje for å gjøre de spissere, men til syvende og sist må du regne med å bytte pigger i løpet av sesongen hvis du går en del på rulleski.

Sikkerhet

Du bør alltid bruke sykkelhjelm, briller, hansker og refleksvest når du går på rulleski. De første gangene du går på rulle­ski må være på bilfrie steder. Tren balanse,  sving og lær deg en effektiv bremseteknikk før du begir deg ut på veiene

VEDLIKEHOLd

Du må holde skiene rene og tørre, og oppbevare dem i rom­temperatur. Får du salt eller møkk på skiene er det smart å rengjøre dem med en gang du kommer inn fra turen. Du skal ikke bruke olje, fett eller rustløser i hjul­lagrene da disse er forseglede og normalt ikke skal trenge å bli smurt.

Hjultyper

Alle rulleski fås med ulike hjultyper. Rullemotstanden i gummiblandingen avgjør hvor fort de triller. Standard toerhjul gir bra motstand og ikke for stor fart. Enerhjul er konkurransehjul og gir stor fart, mens treerhjul gir mye motstand og brukes særlig av aktive løpere til staketrening. Etter hvert vil gummihjulene slites. For at de skal slites likt, bør du bytte ski halvvegs på hver treningstur. Stort sett egner rulleski seg til asfaltveier, men kraftige ski med store, brede hjul kan også brukes på faste grusveger.

Sko

Det finnes egne sko beregnet på rulleskibruk som puster bedre og tørker fortere. Du kan bruke de samme skoene som du bruker om vinteren, men det er viktig å være klar over at de vil bli fort slitt og glide­låsen på yttertrekket kan ofte bli øde­lagt av sand og støv.

Bremsing

Bremsing kan være et problem. Det går an å ploge på asfalt, men det er ikke like lett som på snø. Av og til er grusen på veiskulderen eneste løsning. Det sikreste er å velge flate veier, og å ta av skiene der det blir for bratt.