​ HVA ER TRIATLON? - HVORDAN KOMME I GANG?

Triatlon er en av Norges raskest voksende idretter, og det er ikke uten grunn. Det passer for alle som er glad i variert trening, og hvem er vel ikke det? Triatlon er én idrett som er satt sammen av svømming, sykling og løping.

I triatlonkonkurranser gjennomføres disiplinene stort sett i den rekkefølgen og tiden går fra man kaster seg i vannet til man løper over målstreken. Det gjelder altså å være rask i skiftesonene også. De vanligste distansene i triatlon er olympisk distanse (1500m svøm, 40km sykkel, 10km løp) og fulldistanse (3800m svøm, 180km sykkel, 42km løp). Det finnes flere varianter av disse, som for eksempel sprint (halv olympisk) og halvdistanse.

For å komme i gang med triatlon trenger man i bunn og grunn ikke annet enn en våtdrakt, en sykkel og et par løpesko. Da jeg var med på mitt første triatlon for 5 år siden, var det alt utstyret jeg hadde. Men etter hvert som målet gradvis har gått fra å gjennomføre til å få en best mulig tid, har jeg gradvis skaffet meg mer og bedre utstyr.

Se en 8 epiodes guide der Lars Christian Vold kommer med sine tips og triks til hvordan man blir en bedre triathlet på vår Youtube kanal eller nederst på denne siden.

Se epsiode 1 her

Hvis du skal være med på ditt første triatlon anbefaler jeg følgende utstyr for en best mulig opplevelse:

svømming

- Triatlondrakt: Hvis du vil spare dyrebar tid i skiftesonene er triatlondrakt et must. Det er en drakt som tørker fort etter svømmingen. Den har padding som gjør den behagelig å sykle med og paddingen er ikke så tykk at den skaper ubehag under løpingen. Ett plagg fra start til mål.
Se trisuits her.

- Våtdrakt: De fleste arrangementer i Norge krever at du har på deg våtdrakt til svømmedelen. Hvis du har prøvd å svømme over 1000m i 18 graders forstår du sannsynligvis grunnen til det. Jeg anbefaler å kjøpe en våtdrakt som er laget for svømming ettersom en slik våtdrakt vil gi deg bedre fremdrift, mer passende oppdrift, bedre passform og bedre bevegelighet enn en våtdrakt for generell vannsport. Hvilken våtdrakt som passer best for deg avhenger av svømmeegenskaper.
Se våtdrakter for mer info.

- Svømmebriller: Skaff deg noen gode svømmebriller som sitter godt og ikke dugger. Selv er jeg veldig fornøyd med svømmebrillene fra 2xu

- Neoprenhette: Jeg har flere ganger opplevd å nesten kjøre ut i grøfta på starten av syklingen fordi jeg er svimmel etter en kald svømmeetappe. Skal du være med på en konkurranse som f.eks Norseman, der du vet det vil være kaldt vann, anbefaler jeg å ha en neoprenhette.

Se episode 4 av Lars Christian Vold sine tips og triks til Triahlon

sykling

- Sykkel: Jeg anbefaler landeveissykkel for nybegynnere i triatlon ettersom en landeveissykkel er mer brukervennlig og har flere bruksområder enn en temposykkel. Til konkurranser med mye bakker eller til treningsturer rundt om i landet er landeveissykkel stort sett det beste valget. Dessuten kan man med noen enkle grep skaffe seg en god og aerodynamisk sittestilling på en landeveissykkel (se konvertere landevei til tempo). For den viderekomne anbefaler jeg allikevel en ren temposykkel ettersom den vil gi mulighet til en enda mer aerodynamisk og aggressiv sittestilling dersom man er vant til det.

Se episode 2 av Lars Christian Vold sine tips og triks til Triathlon

- Hjelm: De fleste klarer seg med en vanlig sykkelhjelm, men hvis du har planer om å sykle ekstra fort ville jeg gått for en tempohjelm for minst mulig vindmotstand. Etter sittestilling er det et av de enkleste og viktigste grepene man kan gjøre for bedre aerodynamikk. - Sykkelsko: Desto dyrere sko du kjøper, desto lettere og stivere vil de være. De fleste klarer seg med vanlige sykkelsko, men hvis du vil spare litt ekstra tid i skiftesonene bør du skaffe deg et par triatlon sykkelsko som er enkle å ta av og på i fart. Et tips, uansett type sko, er å feste cleatsene så langt bak på skoene som mulig for å spare leggene til løpingen.

Se episode 8 av Lars Christian Vold sine tips og triks til Triathlon

- Skotrekk: Det er lurt å ha et par skotrekk i neopren til kalde og våte dager. Føttene er gjerne det første stedet man blir kald når man sykler. Dessuten gir skotrekk bedre aeordynamikk.

- Briller: På sykkel er det svært lurt å bruke briller for å beskytte øynene mot sol, regn, vind, steinsprut og insekter. En gang fikk jeg en veps i øyet, og det vil jeg ikke oppleve igjen. Det som er viktig å tenke på ved kjøp av sykkelbriller er at de sitter langt nok opp over øynene, så brillekanten ikke kommer i veien når du sitter i tempostilling. Det er også viktig med god lufting, så de ikke dugger. Det er kjedelig å måtte ta av brillene hvis det går fra sol til regnvær, så det er heller ikke dumt med fotokromatiske glass som tilpasser seg lyset du sykler i. Personlig bruker jeg Genetyk fra Rudy Project, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er de beste sportsbrillene jeg har prøvd.

- Pulsklokke/sykkelcomputer: Det er lurt å ha et forhold til puls og intensitetssoner når man trener, slik at treningen er mest mulig effektiv (se ”hvordan trene”). I tillegg er morsomt å kunne følge med på farten underveis, tracke ruta, laste opp treningen til PC og konkurrere med andre som har lastet opp tidene sine til Strava. Det er også nyttig å kunne måle stegfrekvens på løp som bør være på rundt 180 steg/min og tråkkfrekvens på sykkel (krever ekstra sensor) som bør være på rundt 90 tråkk/min. Den kan også kobles til wattmåler og da får du plutselig enda en hau med spennende variabler som kan brukes for motivasjon, treningsutbytte og prestasjon. Jeg bruker Garmin 920 som med tiden har blitt min aller beste treningskompis.

- Wattmåler: For de som trener mye og vil få mest mulig ut av treningen sin, samt disponere kreftene best mulig under lange økter og konkurranser, er det lurt å skaffe seg en wattmåler. Den gir et mye mer reliabelt mål på anstrengelse enn puls og den gjør det enkelt å måle utvikling og fremgang. Ikke minst gir den deg et fasitsvar på hvor god økt du har hatt og du slipper å bli demotivert av lav fart eller lav puls.

Se episode 3 av Lars Christian Vold sine tips og triks til Triahlon

løping

- Løpesko: Jeg anbefaler tre par sko. Et mengdetreningspar til rolige langturer, et lettvekts-/konkurransepar til intervalltrening og konkurranse og et terrengpar til turer i terrenget. Mengdetreningsskoene har gjerne mer demping og stabilitet, men høyere vekt og gir dårligere respons fra underlaget. Lettvekts-/konkurranseskoene er lettere, noe som har ganske stor betydning når tusenvis av steg skal gå så fort som mulig. I tillegg vil du få bedre kontakt med underlaget og dermed en bedre løpsfølelse. Jeg legger ned store mengder trening i skog og terreng, både fordi det er gøy og fordi det er skadeforebyggende. Da er det lurt med et par terrengsko, som ikke revner opp av kvister eller glir på enhver rot eller stein. Hva slags sko som passer deg best avhenger av foten og løpssteget ditt. Ta en løpsanalyse hos din nærmeste Intersportbutikk for å finne riktig sko. Husk at det også er lurt å bytte mellom sko for å forebygge skader.

- Jeg anbefaler også anskaffelse av et par kompresjonslegger. Dette for å forebygge eventuelle problemer med stive legger under løpingen.

restitusjon

- Foam roller: Uavhengig av hvilken idrett du driver med, anbefaler jeg på det sterkeste å kjøpe en foamroller for å massere slitne og stramme muskler for skadeforebygging og raskere restitusjon.

- Kompresjonstøy: Jeg 2xu kompresjonstøy for raskere restitusjon mellom øktene og jeg opplever at det har en god virkning

- Balansepute: Jeg tar jevnlig tåhev på en balansepute for å styrke muskler i leggen og foten, for å få et mer effektivt løpssteg samt forebygge skader i akilles, benhinne og fotblad.