Sensommer og høst kan være en fantastisk tid for løpeturer i Marka.

Tekst: Ole Kristian Sørland. Artikkelen ble først publisert i snø og ski https://indd.adobe.com/view/61ca11bc-6243-42be-9054-ab896c0c4e57

GODE SKO ER VIKTIG for en god løpsopplevelse. Hva som er gode sko for deg bestemmes av flere forhold.

Vi har tatt en prat med Simen Michelsen som er avdelingsleder på Intersport Sentrum for å gi deg noen tips til valg av joggesko. Det er tatt med en del eksempler på sko innenfor de ulike segmentene. Det finnes et stort utvalg av sko, og det er viktig at de passer din fot. Det viktigste er da at du gjør deg opp en mening om hva slags bruk og egenskaper du ser etter i ditt neste skopar.

– Underlag, passform, ønsket demping og pronasjon (hvordan foten beveger seg i avviklingen av løpssteget) er forhold som påvirker hva som er den rette skoen for deg og dine turer. Mange har en referansesko som de kjøper igjen når den gamle er utslitt. Det er en stor utvikling av egenskapene til joggesko. Det er ikke bare årets farge du bør gjøre deg kjent med, sier Michelsen.

TAPER SEG
En joggesko mister gradvis sine egenskaper, i tillegg til den synlige slitasjen skoen får ved bruk. Vår løpsekspert fra Intersport anbefaler at man har to par sko å bytte mellom, og at disse byttes ut hvert år.

– Med to par vil du få en fin variasjon i hva foten og kroppen venner seg til. I tillegg får skoen tørket etter bruk, sier Michelsen.

Ved innkjøp av nye sko er det lurt på forhånd å ha gjort seg opp en mening om hva man er på jakt etter. Det kan være lett å la seg friste av nye modeller i farger som matcher treningstøyet, men det er ikke sikkert det gir deg de beste løpsopplevelsene.

– Det viktigste kriteriet for hvilken sko du skal ha er underlaget. Løper du mest på sti, grusvei eller en kombinasjon av vei og grus? spør Michelsen.

I butikken bør du også be om en fotanalyse. Den vil avsløre om du har pronasjon som det bør tas hensyn til i valg av sko. Mange ønsker sko med god demping. Demping gir skoen økt vekt. For kortere økter kan man velge en lettere sko, men da vil belastningen på kroppen øke. Det er derfor viktig at man gradvis venner kroppen til dette.