Få med deg naturopplevelsene i høst

Høsten kan være full av gode opplevelser, men utsetter du turplanene kan mulighetene forsvinne. Den varme fargepaletten som preger trærne og skogen en dag kan ha falt på gjørmete og oversvømte stier den neste. Planlegg, pakk og vær klar for naturen når muligheten byr seg så rekker du å nyte høsten før den er over.

- Byen sliter deg ut. Menneskeskapte plakater og signaler er konstruert for å tiltrekke seg oppmerksomheten din. Vi trenger naturen.

Det sier Marit Sørensen, seksjonsleder for Coaching og psykologi ved Norges idrettshøyskole (NIH). Selv om forskningen hun henviser til er gjort av andre enn henne selv har de forsket mye på relasjonen mellom mental helse, fysisk helse og friluftsliv på NIH, og resultatene er ikke til å ta feil av.

- Det er gjort forskning som viser at sykehuspasienter som har utsikt til naturen fra sykesengen blir raskere friske enn pasienter som ikke har det. Det finnes tydelige beviser på at naturen gjør oss godt, om det så bare er å se på den fra vinduet.

Forklaringen på hvorfor naturen har så god innvirkning på mennesker er ifølge Sørensen ganske enkel.

- Mens menneskelige konstruksjoner ofte krever mye av din oppmerksomhet, krever naturen lite og gir deg derfor hvile. Hvile er bra for din mentale helse, forteller Sørensen.

Hvis du bor i urbane strøk er du konstant utsatt for mental støy. Menneskelyder, biler, trikker, trafikklys, reklamer og utstillinger er noen av tingene som alltid krever din oppmerksomhet, eller prøver å få den. Derfor er det ekstra viktig at du som daglig blir utsatt for oppmerksomhetsjaget kommer deg ut når du har muligheten.

- Når vi beveger oss inn i mørketiden blir det stadig vanskeligere for mange å rekke å komme seg ut i naturen før det blir mørkt, derfor er det viktig at vi utnytter de mulighetene vi får til å være ute i dagslys. Det er ikke like hyggelig å fomle rundt i skogen når det er mørkt.

Mens mange av oss føler at vi må gå langt og fort, eller at vi må trene, har Sørensen en annen oppfatning av hva vi «burde» gjøre.

- Kommer man seg ut vil du uansett få mye bedre fysisk utbytte enn du gjør hvis du sitter hjemme, men for den mentale helsen er jeg opptatt av at man skal gjøre noe som er lystbetont. Friluftsliv kan sette i gang biokjemiske prosesser, være sosialt eller føre til mestringsfølelse. Akkurat hvorfor naturen gir oss økt velvære vet vi ikke alt om ennå, men mange mener det er roen naturen gir oss som er grunnen. Også må du gjøre noe du liker når du er ute. Da får du mest igjen.