Trening med pulsklokke

Alle som trener anbefales å utføre en makspulstest. Kjennskap til maks pulsverdi er viktig for å oppnå best mulig utbytte av treningen ved å styre intensiteten.  

Mange treningsklokker har en funksjon som gjør at du kan estimere maks O2-opptak, en verdi som påvirkes og forbedres ved riktig og smart trening. Ved å teste oksygenopptaket jevnlig vil du holde motivasjonen oppe og sikre en god progresjon for kondisjonstreningen. 

I de nyeste klokkene kan man måle puls på håndleddet (OHR-teknologi). Det vil alltid være en forskjell mellom pulsmåling med pulsbelte og OHR. Pulsbeltet måler hjerteslagene direkte og kan også fange opp mellomslagene (såkalt RR data), noe som kan identifisere eventuelle hjerteproblemer. Et pulsbelte måler også endringer i puls raskere, uten påvirkning fra vær og temperatur. OHR måler derimot pulsen i blodstrømmen og bruker lengre tid på å registrere endringer i puls, fordi blodet må strømme fra hjertet og ut i armen før det kan måles. 

 

De fleste pulsklokker har integrert GPS-måler slik at man får man målt fart, høydemeter og distanse, noe som kan være motiverende på en utendørsøkt. 

Mange pulsklokker registrere søvn, det gir deg en indikasjon på om du får nok restitusjon i forhold til belastning. 

En pulsklokke gjør treningen morsommere og kan motivere deg for å komme godt i gang med årets utendørstrening. Lær å kjenne kroppen mens du trener!