Arkiv

KOMBINER STYRKE OG KONDISJON

Kombiner styrketrening og kondisjon

Aktive 10.000 meter-løpere og vektløftere har faktisk noe felles: de trener stort sett bare sin egen idrett for å optimalisere egne prestasjoner. Løperen trener løping og vektløfteren trener styrke. For de fleste av oss er det viktig å kombinere både styrke og kondisjon for å oppnå god helsegevinst og komme i bedre form.

Det er også viktig å huske at all trening som gir økt puls også er en form for kondisjonstrening. Dermed kan en intensiv økt med ren styrketrening også slå heldig ut på kondisjonen.

Trener du flere dager i uken, kan det være lurt å ha fokus på styrke en dag og kondisjon en annen. Er hovedfokuset ditt et av områdene trener du dette først for å ha nok energi til å gjennomføre økten med høy kvalitet og intensitet.

Mer trening – mer belastning 
Er du flink og målrettet i treningsarbeidet, er det naturlig å strekke deg litt lenger på hver treningsøkt – uten å overdrive og dermed risikere skader. For å sikre fremgang i treningen, må kroppen tåle den økte belastning. Derfor er det viktig at du gradvis oppjusterer dosene i treningsprogrammet ditt. Samtidig må du sørge for god restitusjon slik at kroppen får tid til å hente seg inn igjen, før neste treningsøkt. Husk at hele kroppen trenger å styrkes – noe som blir mer viktig med årene. Selv om du har som mål å få sterkere overkropp ved å bygge mage, rygg, skuldre og armer, bør du også sørge for å ivareta muskulaturen i rumpe, lår og legger for å få en harmonisk og velproposjonert kropp.

Tren mer styrke og bedre kondisjon… og sett ny pers!