Arkiv

SLIK KAN DU TRENE EKSTRA STYRKE HJEMME

Tren styrke hjemme

Når du først er oppvarmet etter en joggetur, kan du med enkle grep også trene styrke. Ved innkjøp av manualer og en pilatesball kan du få en fin treningsøkt hjemme. Det blir ikke den tunge styrkeøkten slik du får på treningsstudio med benpress og nedtrekk, men vel så bra med tanke på å trene kroppens mindre muskelgrupper. Ved å øke manualenes tyngde er det fullt mulig å oppnå både økt styrke og generell muskelvekst. En veldig fin tilleggstrening i en kanskje hektisk hverdag! Vi har sett på et utvalg øvelser som involverer de fleste muskelgrupper, slik at du får en god og effektiv trening. Lykke til!

Se vedlegg - 8 øvelser:
1. Utfall med hantler og bakre ben på stol
2. Dype knebøy m/hantel
3. Kne- og håndstøttende roing
4. Liggende pullover på pilatesball
5. Brystpress på en ball
6. Firfotstående sidehev m/rotasjon
7. Kombinert planke, pushups og roing
8. Planke på pilatesball

Antall serier og repetisjoner bør varieres, slik at du vekselsvis trener lettere vekt med flere repetisjoner en dag og alternativt tyngre vekt med færre repetisjoner en annen.

Grunnprinsippene i denne typen treningsarbeid er:
5-8 repetisjoner – for å styrke og muskelvekst
8-12 repetisjoner – for maksimal muskelvekst
12-20 repetisjoner – for maksimal utholdende styrke