Polar gir et innblikk i søvnvaner verden rundt

Polar, lederen innen bærbar trenings- og aktivitetsteknologi i mer enn 40 år, gir nå et innblikk i folks søvnvaner. De har analysert data fra mer enn 6 millioner netter for å kunne gi et bilde av søvnmønstre på helg- og ukedager, forskjeller mellom menn og kvinner og gjennomsnittlig antall forstyrrelser. Kunngjøringen er en følge av forrige sommers lansering av Polar Sleep Plus. Polars søvnmåling som gir brukeren innsikt og veiledning til bedre søvnvaner.

Sleep Time and Sleep Rhythm  Average Fell Asleep Time, Sleep Time and Woke Up Time by Country

“Når det gjelder idretsprestasjoner, er søvn og hvile like viktig som trening og ernæring. Ved å overvåke søvnen får vi en bedre oversikt over søvnvaner og søvnkvalitet. Lærer du om dine søvnvaner kan du justere deler av dine daglige rutiner for å bedre søvnkvaliteten”. Det sier Marco Suvilaakso, Chief Strategy Officer hos Polar Global.

Innblikk I søvn på global basis

En god natts søvn består av lange, uforstyrrede søvnsegmenter. Å måle søvn over tid gir oss et
innblikk i individuelle mønster og rytme. Under har vi oppsummert de globale dataene fra
Polarbrukernes 6 millioner netter.

  • Gjennomsnittelig søvntid er 7 timer og 22 minutter. Estland er på topp med 7 timer og 36 minutter mens Japan logger færrest med 6 t og 33 min.
  • Kvinner sover lenger og bedre enn menn, med et gjennomsnitt på 7 timer og 35 min. 22 minutter lengre enn menn.
  • Aldersgruppen med best søvn uten forstyrrelser er de mellom 18-29. De registrerer 7 timer faktisk søvn i gjennomsnitt. De mellom 40-64 år viser seg å sove minst med 6 timer og 50 min i snitt.
  • Finnene troner høyest på søvnkontinuitet-statistikken med 3,4, hvor 5 representerer
    veldig sammenhengende søvn. Kina har lavest score med 2,7, som indikerer nokså
    oppstykket søvn.

  • Hong Kong og Spania er nattuglene. De legger seg 00:52 og 00:45. Sør Afrikanerne er de
    som legger seg tidligst, klokken 22.45 og også de som står opp tidligst, 06.06.

Sleep Time & Rhythm by Gender Average Sleep Time & Rhythm by Country and Gender

Svenske søvnvaner

I gjennomsnitt legger svenske kvinner seg tidligere enn menn og sover 18 minutter lenger med sine 7 timer og 33 minutter mot mennenes 7 timer og 14 minutter. Svenske menn og kvinner står opp med 2 minutters mellomrom, og kvinnene står opp først. Kvinnene står opp 07.00 og mennene 07.02.

Sleep Time & Rhythm by Gender Average Sleep Time & Rhythm by Country and Gender

Norge

I løpet av en uke, går nordmenn og legger seg 23.57 og våkner opp 7.33. Det utgjør 7 timer og 12 minutters søvntid. Helgene viser et gjennomsnitt på 7 t og 48 min søvntid. Vi sover altså i gjennomsnitt 36 minutter mer i helgene. Leggetiden forskyves til 00.44 og morgenen starter ikke før 8.33.

Average Amount of Interruptions, Average Amount of Interruptions per Night

Søvn kan bli oversett i idrettsverden og jeg tror ikke folk vet hvor stor innvirkning det har på treningen.

Det sier Bart Aernouts, BMC-Vifit Sport Pro Triathlon Team utøver. Ved å loggføre min søvn med Polar A370, lærte jeg hvordan reising påvirker søvnen min. Jeg fant ut at etter en lengre reise og kort natt i forkant, sover jeg dårlig den første natten i ny seng. Det overrasket meg. Jeg loggførte søvnen min i åtte netter i løpet av en treningsleir som et eksperiment og det kommer jeg til å fortsette med for å lære hvordan jeg kan forbedre søvnkvaliteten og hvilke kveldsrutiner jeg burde endre.

Polar Sleep Plus registerer automatisk søvnen din og gir verdifull innsikt. Polar A370 aktivitetsklokke og Polar M430 GPS treningsklokke følger bevegelsene dine via et innebygd 3D accelerometer som automatisk oppdager når du sovner og våkner. De eksakte søvnberegningene gir en detaljert oversikt over søvnen hver natt, og Polar Flow gir tilbakemelding på hvordan du kan oppnå bedre søvn.