Ikke la ambisjonene begrense deg

Ønsker du å løpe raskere, løfte tyngre eller hoppe høyere burde du sette deg ambisiøse mål, og ikke vær forsiktig.

Livet er fullt av små delmål. Man skal lære alfabetet utenat, få 6 på matte-eksamen, kjøpe leilighet før du fyller 25 eller løfte 100 kilo i benk-press. Målene kan på forskjellige tidspunkter i livet virke vanskelige, men ikke umulige å nå. Legger du lista litt høyere kan du nå lenger på veien mot målet, selv om du kanskje ikke når helt frem.

Jeg så en gang en mann på mitt gamle treningssenter løfte 140 kilo i benk-press. Han var ikke spesielt stor og han gjorde ikke mye ut av seg. Selv var jeg 20 år og hadde personlig rekord i benk-press på 117,5 kilo, men jeg skjønte der og da at jeg hadde mye større kapasitet. Mine treningskamerater hadde stabilisert seg på maksløft mellom 100 og 110 kilo og var rimelig fornøyd med det, men jeg skulle nå 140 kilo, uten å bli en bli en diger broiler.

Jeg var profesjonell ishockeyspiller og avhengig av å være sterk, men samtidig utholdende og smidig. Jeg hadde tid til å trene mye, men jeg måtte fordele treningstiden mellom styrke, utholdenhet og hurtighet. Ishockey er en kompleks sport som krever mye trening og hvis du trener feil vil det straffe seg. For mye styrketrening gjør deg stiv og ubevegelig mens for mye utholdenhetstrening gjør deg mindre eksplosiv.

Over en periode prioriterte jeg styrke fremfor utholdenhet og brukte ekstra tid på uttøying og koordinasjonsøvelser for å kunne øke styrken uten at det gikk for mye ut over teknikk og bevegelighet.

Etter noen måneder med målrettet styrketrening ville jeg gjøre en test. Jeg visste maksstyrken min hadde økt, men ville jeg klare mitt mål om å nå 140 kilo?

Jeg startet med 120 kilo, som til da var ny personlig rekord. Det gikk overraskende lett. Jeg la på fem kilo til og det gikk fortsatt opp, men jeg måtte jobbe litt mer. Jeg økte gradvis vekten og tok gode pauser mellom hvert løft, men etter å ha vippet stanga med 132,5 kilo på stativet var det nok. Jeg var tom, og langt unna 140 kilo.

Jeg nådde aldri målet på 140 kilo, men jeg perset med 17,5 kilo etter noen måneder med målrettet trening.

Hadde jeg ikke innsett at det var mulig og satt meg et høyt mål ville jeg mest sannsynlig fortsatt hatt en personlig rekord på 115 kilo.

Våger du å sette deg høye mål så strekker du deg lenger. Du når kanskje ikke dine endelige mål, men du vil sette nye rekorder på veien.