Slik velger du riktig sykkel

Blogg

Velger du riktig sykkel, kan den by på enklere hverdag, fine opplevelser, god trening og mye sykkelglede.

Skal du kjøpe ny sykkel bør du vite hva du skal bruke den til, før du handler. Bruker du mye penger på en sykkel som ikke passer din bruk, blir ikke sykkelopplevelsen like god, og sykkelen mest sannsynligvis mindre brukt.

Terrengsykkel

Skal du bruke sykkelen til trening eller transport på varierende underlag, kan en terrengsykkel være et godt valg. 

Terrengsykler kommer i flere forskjellige underkategorier, tilpasset forskjellig type terreng. En klassisk terrengsykkel med demper foran passer utmerket til lange turer på grusvei og i enkelt terreng mens fulldempede modeller er konstruert for tekniske stipartier og utforsykling i skog og mark.

Halvdempede terrengsykler egner seg primært til grusveier og snille stier, men fungerer også bra på asfalt. En typisk halvdempet sykkel har stiv bakramme og dempergaffel med rundt 100 millimeter vandring. Terrengsykler har gjerne brede og robuste dekk, kraftige bremser og mange gir med relativt lav utveksling, tilpasset bratt og ulendt terreng. Rammen er ofte liten for at sykkelen skal være kvikk og kompakt å manøvrere.

Sittestillingen avgjøres ofte av rammestørrelsen. En mindre ramme gir en mer aggressiv sittestilling, mens en større ramme gir rytteren en mer oppreist posisjon.

Hybrid

Skal du sykle til og fra jobb og må forholde deg til brostein, fortauskanter og trikkeskinner, bør du vurdere en hybridsykkel. En hybridsykkel er et godt kompromiss mellom landevei- og terrengsykkel og en foretrukket sykkel for mange nordmenn.

Hybridsykler leveres ofte med dekk som er tilpasset både asfalt og grusveier. Store hjul med lave knaster og tettere mønster gjør at hybrid-syklene ruller bedre på asfalt enn terrengsyklene, samtidig som de gir bedre feste på løst underlag enn landeveissyklene.

Ettersom hybridsykler også har høy utveksling på girene og en litt oppreist og behagelig sittestilling, er de et utmerket fremkomstmiddel for både pendling, rolige sykkelturer og treningsøkter.

El-sykkel

Ønsker du å komme deg raskt frem til jobb, uten hverken å stå i kø eller bli svett, kan en el-sykkel bli redningen. Mange ønsker å sykle til jobb, men blir «skremt» av lange oppoverbakker og tunge tråkk på vei til og fra. Det kan el-sykkelen hjelpe deg med.

El-sykler har enten krankmotor eller motor på for- eller bakhjul. En sykkel med krankmotor gir deg en mer naturlig sykkelopplevelse fordi motoren er sentrert, men krankmotoren krever spesialramme som gjør den dyrere enn el-syklene med motor foran eller bak.

En el-sykkel med motor på for- eller bakhjulet er billigere enn en sykkel med krankmotor fordi produksjonen av disse syklene er enklere. Ulempen med å ha motoren foran eller bak er at du føler du blir dyttet forover (hvis motoren er på bakhjulet), eller trukket etter (hvis motoren er på forhjulet). Dette fører til et forskjøvet tyngdepunkt på sykkelen.  

Varigheten til et el-sykkelbatteri avhenger av hvor mange wattimer batteriet har og hvor mye du trår selv. Flere wattimer og mer tråkraft øker varigheten og rekkevidden på batteriet.

Landevei og cyclocross

Liker du lange treningsturer og høy fart på asfalterte veier, er det landeveisykkel som gjelder. Disse syklene er det klare førstevalget for deg som vil sykle fort, men de egner seg dårlig på annet underlag enn asfalt. Går sykkelturen ofte innom gruspartier og bymiljø, bør du vurdere cyclocross-sykkel.

Landeveissykler er designet for å sykle langt og fort. Slanke lettvektrammer, bukkestyre og veldig smale dekk kjennetegner landeveisyklene. En landeveissykkel er også utstyrt med tyngre utveksling på girene enn andre sykler. Det gjør at rytteren kan holde riktig tråkkefrekvens i lav og høy fart. 

De rendyrkede landeveismodellene passer for deg som ser etter en rask trenings- eller rittsykkel til asfalt-bruk. Ønsker du en rask sykkel med et bredere bruksområde, er cyclocross-sykkel et godt valg. 

Trenger du en sykkel som kan brukes på landeveien, men også på ujevnt underlag og i bymiljø?

Et cyclocross-ritt består av partier med underlag som asfalt, grus, gress og jord. Det er også partier som krever at du bærer sykkelen. Cyclocross-syklene har plass til bredere dekk med større knaster enn landeveissyklene. Det gjør dem godt egnet for deg som vil sykle over røtter og brostein, ned trappetrinn og på gress og grus. Perfekt for deg som sykler på sykkelveier inn til byen før du må gå over til mer teknisk sykling i urbant terreng.

Cyclocross-syklene er bygget for høy akselerasjon og smidighet i utfordrende og teknisk terreng. De har ofte høyere plassering av kranken for bedre klaring og forsering av hinder og lengre akselavstand for økt stabilitet i ujevnt terreng. Noen cyclocross-sykler har også skjermfester. Alt er nyttig for oss som sykler til jobb i norsk vær eller synes det er gøy med raske, varierte treningsøkter på sykkelen. 

Barn- og juniorsykkel

Det viktigste for barn er å ha en sykkel i riktig størrelse. Før barnet er stort nok til en tohjuls-tråsykkel, er det lurt å starte med løpesykkel. Med løpesykkel blir balansetreningen morsom og effektiv, og barna får god balanse mens de leker, uten å føle at de øver på å sykle.

Når barna har fått et godt grunnlag fra løpesykkelen, blir det enklere å gå over til tråsykkel. Og gode opplevelser og minner fra sykkelsetet er viktig for barnas fremtidige sykkellyst.

Barnesyklisten skal ha en trygg og oppreist sittestilling og bakbrems i pedalene. Barnet skal klare å svinge styret tilstrekkelig rundt mens det sitter på setet og avstanden mellom setet og styret må ikke være for lang. For lang avstand resulterer i at barnet ikke klarer å svinge tilstrekkelig. Det kan fort føre til i kræsj. Der er også enklere for et barn å manøvrere en lett sykkel enn en tung sykkel. Derfor bør alltid vekten på en barnesykkel vurderes.

Juniorsykler bør være bygget for barns tøffe og allsidige bruk. Sterke og lette aluminiumrammer, solide hjul og presise gir er et must på juniorsykler som skal brukes «overalt». Det er dere foreldre som velger sykkel på vegne av barnet, og det er lurt å ikke bare tenke pris og utseende. Sjekk at syklisten klarer å vri skikkelig på styret, at føttene når i bakken når barnet sitter på setet og at gir og bremser kan tåle bruken til en nysgjerrig og risikovillig, ung syklist.

Salg! 50% på utvalgte varer fra Amundsen! Se mer