Velg riktig løpesko

Høy eller lav ­fotbue, over- ­eller underpronert. Kanskje har du også belastnings­skader du må ta ­hensyn til under ­treningen. Uansett er fottøyet avgjør­ende for om treningen blir en god ­opplevelse. Type ­underlag som asfalt, grus eller terreng har også stor ­betydning når du skal velge løpesko. For å finne best mulig sko for din fot, er det lurt å kjøpe sko sent på dagen. Dette er fordi ­foten ­utvider seg i løpet av dagen. Bruk god tid i ­butikken, og prøv gjerne 2-3 forskjellige par for å finne det som ­passer deg best. Ta på deg sokker som du ­vanligvis trener med når du skal prøve sko. Still deg selv ­disse tre spørsmålene:

1. Hvor løper du når du trener?

Hvis du løper på asfalt, trenger du en sko med god demping. Da bør skoen ha en ekstra ­demping i både hæl og forfot. Løper du mest i terreng ­trenger du en sko med godt grep og en mer slitesterk ­overflate.

2. HVOR OFTE TRENER DU, OG HVA SLAGS TYPE TRENING UTFØRER DU?

Trener du ofte, bør du ha en god og stabil sko med bra demping. Her er det spesielt viktig å finne en sko som passer til din fot, og som gjør at du forebygger og reduserer skader, spesielt i knær og rygg.

3. HVILKEN TYPE FOT HAR DU?

De fleste føtter kan klassifiseres i en av tre hoved­grupper: nøytral, flat og høy fotbue. Avhengig av livsstil og hvor mye føttene belastes, vil de over tid naturlig forme seg og falle inn en av disse ­kategoriene, eller en variasjon av dem. Finn ut hva du er i tabellen under.

Fottyper skoFottyper sko

VELG RIKTIG STØTTE

Løp og gange er for menneskekroppen helt naturlige bevegelsesmønstre. På den annen side er disse blant de aller mest komplekse å analysere og forstå. Vi støtter oss derfor til erfaring, forskningsbasert kunnskap, innovasjon og teknologi, som kan hjelpe oss langt på vei når vi skal velge løpesko. 

Når du lander et løpesteg, går krefter større enn 2.5 ganger vekten din gjennom ­kroppen, -krefter
føttene dine er spesial­designet for å håndtere. ­Foten din er en av de mest intrikate delene av ­kroppen og består av 26 små bein, 19 muskler, 33 ledd og 107 liga­menter som skal holde disse ­leddene på plass, i tillegg til sener, nerver og blodårer. 

pronasjon velg riktig løpesko

MATCH SKO MED DIN UNIKE FOT

Antall strukturer i foten, er lik for oss alle, men din fot er allikevel helt unik. Hælen din, buen under midtfoten din, bredden på foten din samt fasongen og lengden på tærne dine, utgjør til sammen din unike fot. Dette er grunnen til at vi løper forskjellig og har behov for ulike sko.
 Det finnes nøytralsko, sko for over­pronasjon, under­pronasjon/­supinasjon og ­videre har vi kategorier som terrengsko, konkur­ranse­sko og mengdesko. I butikkene kan vi blant annet 
bruke speilkasser for å finne ut mer om hvordan din fot får kontakt med underlaget og blir belastet. Dette hjelper oss med å anbefale deg ­riktige sko. Men det er like viktig at du selv også kan litt om foten din og vet hva du skal kjenne etter. 

En løpesyklus består av flere faser, men kan for­-enklet deles inn i fotisett: mid-stance (når du har full kroppsvekt på foten), toe-off (når du ­skyver fra bakken) og flight phase (når begge føttene er i ­luften). Disse fasene er felles for oss alle, men ­hvordan vi løser hver fase, bevisst eller ubevisst, ­varierer enormt. 

PRONASJON ER HELT NATURLIG OG NØDVENDIG

Pronasjon er den naturlige rullingen innover som midtfoten og ankelen gjør, når du lander i fotisettfasen. Fotbuen din flates litt ut og reaksjons­kraften fra underlaget kan distribueres utover de mange strukturene tidligere nevnt. Uten ­denne egenskapen ville føttene dine tålt mye mindre belastning. Når du ser på en fot som lander et løpesteg i sakte film, kan den normale pronasjonen se ­ganske voldsom ut for det utrenteøyet, men det skal ­flere sjekkpunkter til for å kunne fastslå om du pronerer ­normalt eller ei.

OVERPRONASJON

Dette betyr mer pronasjon enn hva som anses som normalt. Her faller anklene relativt mye inn-over og det har assosiasjoner med overbelastnings­skader. Derfor er det spesielt ­viktig å ­finne riktig type sko til en slik fot. Det er noen generelle ting som bør sjekkes opp:

+ Stå rett opp og ned på bare føtter. Dersom det ikke er noe plass mellom fotbuen og under­laget, er det stor sannsynlighet for at du overpronerer.

+ Har du løpt en del før og har utslitte løpe­sko, tar du en titt på hvordan skosålen er slitt. Dersom slitasjen er på innsiden av skohælen og -sålen,
indikerer dette overpronasjon.

+ Vi kan også benytte speil­kasse eller du kan tråkke ned på gulvet med våte føtter, for å sjekke avtrykket. En normalpronert fot vil vise et sammenhengende avtrykk fra hælen,langs utsiden av foten, opp til tærne og halve fotbredden. En overpronert fot vil derimot kun vise hælavtrykket samt hele bredden av foten. 

Det finnes selvsagt flere variasjoner av avtrykk og grader av overpronasjon.

Paris

SUPINASJON/UNDERPRONASJON

Supinasjon er også kjent som «underpronasjon». Her handler det om at foten ikke ruller til­strekkelig innover for å dempe landingen ved løp og gange. 
Istedenfor å rulle litt innover, trykke gjennom ­midten av foten og skyve fra med ­storetå-kontakt, vil en som supinerer rulle mer på utsiden av foten 
og skyve fra med flere av de andre tærne i toe-off-fasen. Her må små, tynne bein i fotens utside ta veldig mye av belastningen, så en sko som gir tilstrekkelig støtte og demping, kan være viktig for deg som løper mye. Sjekk de gamle skoene dine for slitasje ved å sette de opp på et bord foran deg og undersøke hælen. Hos en som supinerer, vil skoene være tydelig slitt mot utsiden av hælen.

HVOR VIKTIG ER EGENTLIG VALGET AV LØPESKO FOR Å UNNGÅ SKADER?

Dette er et spørsmål uten klare svar. Men vi har eksempelvis sett i en studie, der 927 nybegynner-løpere med moderat overpronasjon løp i nøytralsko i et helt år, ikke hadde høyere forekomst av belastnings­skader sammenliknet med de som hadde helt nøytrale føtter (Br JSports Med 2014;48:440-447).

Faktisk så hadde pronasjons­føtter lavere skade­foreksomt per 1000 kilo­meter løpt. Det er umulig for oss å slå fast akkurat hvor essensielt skovalget er for hver ­enkelt, men bak hver løpesko du ser i butikken ligger det utallige studier og timer med utvikling bak for å gi deg den beste løpsfølelsen og riktige ­fordelingen av belastning over tid. Likevel er det ­aller viktigste at skoen kjennes god ut på foten. Hvis du er ukomfortabel med skoen i butikken, blir du ikke mer komfortabel når du løper.

Ta en siste sjekk før du handler.

SJEKKLISTE

Når du skal velge nye løpesko

01 Ikke hør på kompisen eller venninnen din om deres favorittsko fordi dere sannsynligvis har helt ulike føtter.

02Ikke kjøp en ny løpesko på nett som er ukjent for deg. 

03 Velg riktig sko til løperutene dine. Noen sko er terreng­sko, mens andre er egnet for tredemølle 
eller grus.

04 Selv om du føler du treffer blink ved første prøving i butikken, be om å få teste et par til slik at du får et sammenlikningsgrunnlag.

05 Kjøp sko sent på dagen, da er føttene litt mer «hovne» og det blir de ofte under løpetrening også. Da sikrer du at du ikke kjøper for små sko.

06 Stilige farger og kult design er en bonus, men ikke la dette styre skovalget ditt. Det er skoens anatomi og tekniske egenskaper som skal matche foten din. Ikke fargene. 

07 Be personalet om hjelp! De som jobber i butikken har ofte testet produktene selv og får inn­gående informasjon fra leverandørene og uavhengige ­eksperter, så her får du gode råd.

Berlin

Salg! 50% på utvalgte varer fra Amundsen! Se mer