Arkiv

VALG AV LØPESKO

Slik velger du joggesko

Å velge riktige løpesko for akkurat dine føtter kan være avgjørende for å unngå skader i fremtiden. Hos INTERSPORT starter vi alltid med en behovsanalyse som enkelt handler om høyde, vekt, treningshyppighet, mengde og terrenget du løper i. Deretter vurderer vi fotstillingen ved testløping på tredemølle eller ved hjelp av en speilkasse. Med disse hjelpemidlene finner vi ut hva slags fotstilling og løpesett du har for sikrest å kunne tilby riktig type sko som passer akkurat din fot og ditt løpesett.

Pronasjon:
Pronasjoner et uttrykk for måten foten din ruller når du går eller løper. Om foten din overpronerer, beveger den seg overdrevent innover. Foten lander da på hælens innside og får en uheldig bevegelse innover. Resultatet blir overbelastning av og gal vinkel på ankel og kne, som igjen gir unødvendig stor belastning av sener og muskler. Overpronerer du trenger du altså en sko som er bygd opp på innsiden slik at vinkelen på foten kommer i rett posisjon.

Underpronerer du vil yttersiden av hælen være det første som treffer bakken, og dette gir en uheldig og belastende vinkel i ankelen. På grunn av vinkelen ruller ikke foten som den skal i steget, noe som påvirker effekten av hele bevegelsen. Du vil da trenge ekstra støtte og demping.

Alle våre skoleverandører har overpronerte og underpronerte sko. I tillegg er alle våre butikker utstyrt med utstyr for sålestøping/såletilpassing for optimal passform og komfort i løpeskoene.

Barfot og lettvektsko
I tillegg tilbyr vi barfotsko og lettvektsko. Barfotsko har en veldig tynn såle med lite demping og skal nesten føles som å løpe uten sko på forfot. Lettvektsko passer best til konkurranseløp og brukes særlig til maraton og intervalltrening. For mengdetrening på asfalt trenger du en mer dempet sko som tåler støtet. En terrengløpesko har til sammenligning ikke så mye demping – i tillegg har den mer knotter som gir bedre grep i terrenget.

Husk:
• Kjøp alltid riktig sko for din fot og ditt behov
• La INTERSPORTs fagfolk vurdere din fotstilling og løpesett
• Varier skobruken etter terrenget du løper i
• Asfaltløping krever sko med veldig god støtte og demping
• Unngå å bruke bomullsokker i løpesko – kjøp tekniske sokker som puster. Da slipper du gnagsår og våte føtter når du løper