Nyter livet i motbakke

–Hver gang jeg kommer opp i høyden får jeg all den belønningen jeg trenger, sier Emelie Forsberg.

Den svenske 31-åringen er trippel verdensmester i ultramaraton, står med 16 World cup-seire i motbakkeløp og er i tillegg i verdenstoppen i skialpint. Hun er lidenskapelig opptatt av naturen, men har hoppet av biologistudiene for å leve av utholdenhet.

–Jeg liker å løpe lenge. Når jeg løper i 30 timer holder jeg et rolig tempo og får sett masse natur. Skal jeg løpe i 15 timer går det litt fortere så da ser jeg også litt mindre, men hver gang jeg er på fjellet er det en stor mental opplevelse og jeg prøver å ta inn alt jeg ser, selv om jeg er sliten.

Forsberg legger ut på turer som er mange ganger lengre enn en vanlig marathon. Likevel er treningen alltid lystbetont, og dette synes hun er viktig. 100 kilometers løpeturer er ikke for alle, men alle kan finne en treningsform de liker.

–Hvis man ikke har lyst til å gå inn på et trenings- senter eller løpe en rask og hard økt, burde man ikke gjøre det. Jeg synes det viktigste er å komme seg ut. Ta en rolig joggetur hvis du føler deg sliten, eller bare en spasertur. Det viktigste er at du skaper et savn etter å komme ut igjen, sier Forsberg.

BEST I HØYDEN

Forsberg er til daglig profesjonell fjelløper og skialpinist i fabrikklaget til sko og sportsutstyr- produsenten Salomon. Aller helst skulle hun bare løpt i høyden, men for å bli en god motbakkeløper må hun også løpe på flatmark.

– Når jeg løper så mye oppover, får jeg aldri dratt ut steget skikkelig. Derfor er det viktig at jeg også gjennomfører noen raske økter på flatmark. På vei til og fra ærend løper jeg ofte intervaller og har drag på 100 til 200 meter. Jeg får høyere fart og muligheten til å dra ut steget, og det er viktig for at jeg skal opprettholde et godt løpesteg.

Hun gjennomfører flatmarks- øktene, men de er ren pliktkjøring.

–Den tiden skulle jeg gjerne brukt på å stelle i hagen, sier Forsberg.

Forsberg er samboer med en annen ekstremløper, spanjolen Killian Jornet. Jornet har vunnet Skyrunner World series seks ganger og sammen har de bosatt seg i Måndalen i Romsdal for å dyrke sine lidenskaper for natur og trening i høye fjell.

Selv om Forsberg helst løper langt, trenger hun noen kortere økter som har en tydelig start og slutt.

–Innimellom er det deilig å vite akkurat hva jeg skal gjøre. For å få litt struktur i treningen setter jeg av tre dager i uka til intervaller. Jeg kan løpe ti 400-metere eller seks en-kilometere. Da vet jeg hvor langt jeg skal løpe og når jeg er ferdig, og det er viktig for at jeg skal kunne planlegge noen av ukedagene.

SKÅNSOMT MOT KROPPEN

Liker du å løpe, men sliter med vonde kroppsdeler, kan fjell-løping være noe for deg. Forsberg har vært lite plaget med skader og hun tror fjell-løpingen bygger kroppen skånsomt.

Jeg vil helst ha så lette sko som mulig når jeg løper oppover så lenge jeg har en såle med litt feste. Når jeg løper oppover bruker jeg gjerne lette sko med null millimeter dropp. Jeg putter ofte et annet par sko i sekken med større dropp og bedre demping som jeg tar på meg når jeg skal ned.

Forsberg er opptatt av at man skal trene fordi man har lyst og at man burde være mentalt tilstede. Da får man mer igjen for treningen.

–Jeg legger gjerne igjen telefonen hjemme. Jeg liker å være på løpetur på fjellet fordi jeg trives med å være der, ikke fordi jeg liker å vise at jeg er der. Jeg synes ikke alt trengs å dokumenteres på sosiale medier. Tren ute fordi du liker det, og fordi det er gøy!