Intervalltrening

Så skjer det som så ofte skjer, du finner frem de gamle joggeskoene og stikker ut på en litt for lang impulstur og de påfølgende dagene preges av støle legger og lår. Så mye for å være topp motivert. Første bud for å bli glad i løping er å ha utstyr som passer ditt bruk. Løpesko er ferskvare og bør skiftes ut regelmessig. Løper du to-tre ganger i uka anbefales det å bytte ut skoene én gang i året. Løper du mer kan det være lurt å ha flere par å veksle mellom.

Hvordan komme i gang?

Sjekk løpeutstyret ditt. Skal du ta en sesong til med de gamle skoene eller skal du investere i nye løpesko som passer ditt bruk? Løpesko som passer løpesettet ditt er en forutsetning for å bli glad i løping.

Hva gjør jeg?

Mange som ikke løper jevnlig, har for høye ambisjoner på sin første løpetur. Et godt råd kan være å avpasse farten etter formen. Løp heller litt rolig i begynnelsen og velg heller en runde du kan løpe to ganger, fremfor at du må gå de siste 20 minuttene.

Løping er så innmari hardt

Joda, løping kan være veldig hardt og vondt. Men det er opp til deg å velge hva en løpetrening skal være. Løper du for å bedre kondisen eller trener du mot et mål?

Hvis hver løpetur blir tung, kan motivasjonen få seg en knekk. Greier du å variere mellom rolige joggeturer, raskere turer og intervall-økter vil du få fremgang på løpingen din, samtidig som det er lettere å beholde motivasjonen. Det er også sunt å variere hastigheten og underlaget man løper på. Vari- asjon kan skåne deg fra belastningsskader og gjøre løpingen morsommere.

Steget videre, hva nå?

Når man har kommet godt i gang med løpetreningen bør man legge inn intervaller i treningen sin. La oss si du løper tre ganger i uka. Den ene uka kan du ha to rolige og en intervall-økt. Uka etter kan det være lurt med to intervall-økter og en rolig løpetur. Intervalltrening forbedrer oksygenopptaket ditt. For at du skal få mest mulig igjen for de raske intervalløktene, vil et godt råd være å investere i et par løpesko. Løper du intervall og raskere turer, er en lettvektsko eller konkurransesko å anbefale. De er lavere i vekt, har mindre støtdemping, men gir desto bedre løpsfølelse. Denne type løpesko gir deg en mye morsommere løpsopplevelse. Eksempler på lettvekt- og konkurransesko er Adidas Adizero Boston og Adizero Adios.

Lykke til med løpingen!

To forslag på intervall:

Her er noen alternativer til intervall som dere kan teste ut selv eller teste ut på PT-klienter.

Intervall trening
Intervall trening