Arkiv

EFFEKTIV LØPETEKNIKK

Effektiv løpeteknikk

Løper du mye uten å gjøre nevneverdige fremskritt på farten? Hvis vi antar at kondisen er på topp, kan det være at teknikken må finslipes. Er det hoften som ikke kommer langt nok frem? Armene som ikke bidrar til å skape fart? Steget som er for langt eller kort? Muskulaturen som er for svak? Eller er det skyvet fremover som er for dårlig? Grunnene kan være mange, men det kan være bra å være mer bevisst på mulighetene. For mens god teknikk er både økonomisk, fartsfremmende og effektiv, kan dårlig teknikk rett og slett bremse på farten!

En sprinter og en langdistanseløper har to vidt forskjellige løpesett, steglengde og muskulatur. Likevel løper mange med lik steglengde på langdistanse og hurtigløp. Dermed tar langdistanseløpere ofte for lange steg på rolig fart slik at foten treffer bakken langt foran resten av kroppen. Og hva skjer da? Jo, farten bremses og må gjenskapes med ekstra trøkk i frasparket. Konsekvensen, bortsett fra tapt fart, er unødvendig bruk av kreftene. Løper du med litt kortere steg og mer frem på foten, så er du på vei mot en bedre løpsteknikk. Tenk også på en raskere stegavvikling – for jo kortere tid foten er i bakken, jo raskere løper du!

Slik løper du best 
• Vær bevisst på at alle kroppens bevegelser skal være i fartsretningen. Veiver du for mye med armer og bein, taper du fart og bruker unødvendige krefter
• Prøv å ha en lett fremoverlent løpestil med rett rygg
• Brystkassen skal alltid opp og frem
• Vær avslappet i armer og skuldre
• Pass på at foten treffer bakken rett under deg
• Når foten treffer bakken bremses bevegelsen. Prøv å rulle frem mot tærne og ha så kort bevegelse som mulig - da mister du ikke så mye fart