RIKTIG PREPPING

NÅR MAN ER I BAKKEN ØNSKER MAN SEG EN GOD OPPLEVELSE OG STØRST MULIG TRYGGHET. MED NOEN ENKLE GREP KAN DU BEHANDLE SKIENE SLIK AT DU FÅR BEDRE UTBYTTE AV UTSTYRET.

ØKT TRYGGHET OG MER SELVTILLIT

Skarpe kanter er som nye dekk på bilen. Det gir deg økt trygghet og mer selvtillit, samt at utstyret reagerer mer eksakt på dine bevegelser. Størst forskjell føler du når det er hardt underlag. Dårlig glid er som å sykle med lite luft i dekkene. Nypreppede ski gir deg en bedre opplevelse. Det blir lettere å svinge, og skiene glir bedre over flate partier i bakken.

SLIPING AV KANTENE

Start alltid med preparering av kantene. Da unngår du at det setter seg voks i slipeverktøyet. For å oppnå gode skjære-egenskaper i snø og is er det en forutsetning at kantene er jevne og uten sår.

Den viktige sjekken

BEHANDLING AV STÅLKANTER DELES INN I 2 OMRÅDER

Metalkanter
Ved grovsliping av beleggskantene bruker du Swix Edger 2x2. Sett filen i posisjon 1 grader i filholderen, og still deg slik at tuppen av skien peker inn mot magen. Beveg filholderen fra midten av skien og mot deg med overlappende bevegelser. Snu skien og gjenta på andre kant.

Sidekanter Ved grovsliping av sidekantene bruker du også Swix Edger 2x2. Sett filen i posisjon 88 grader i filholderen. Sett skien på høykant, og still deg slik at tuppen av skien peker inn mot magen. Beveg filholderen fra midten av skien og mot deg, med overlappende bevegelser. Snu skien og gjenta på andre kant.

VEDLIKEHOLD AV KANTENE

I likhet med sliping av kniver så er det ikke nødvendigvis behov for bruk av fil hver gang man sliper stålkantene. Bruk diamantbryne TAA400 som illustrert. Dette sparer tid, og resultatet blir som oftest meget bra. Hvis du føler at du ikke får skarpe kanter, kan du gå over med filen på samme måte som under grunnpreparering av kantene.

VOKSING AV ALPINSKI

Når du glider alpinski kan du velge mellom universalvoks for alle snøforhold, eller voks for spesielle temperaturområder. Flytende voks er enklest å legge på. Fast voks kan gnis på og poleres med kork, men varer lenger hvis den varmes inn med smørejern. Hvis du velger smørejern så husk å bruke et jern som er laget for skismøring. Disse har metallplater og teknologi som sikrer stabil og jevn varme.

UNIVERSALVOKS OG ENKEL PÅLEGGING

Swix F4 er en universal glidevoks med et bredt bruksområde. Voksen gir deg bedre glid under de fleste snøforhold. Swix F4 kommer i flytende og fast form. De mest aktuelle typene er Swix F4-100C, F4-150C flytende og Swix F4-60 i fast form. Ønsker du litt høyere ytelse og presisjon kan du velge Swix F4 Premium Warm, eller Cold. Disse er tilpasset snevrere temperaturområder og basert på historiens mestvinnende glidvokssystem- "Swix Cera Nova X".

Bremsene

Bremsene bør sjekkes med jevne mellomrom slik at de alltid fungerer som de skal. Kontroller at alle skruer og muttere sitter godt, og at bremsehendelen på styret ikke er for stram eller for slakk. Dette justerer du med strammeskruen på hendelen. Et lite triks er å løsne bremsene litt fra styret så de ikke sitter bom fast og knekker hvis du skal være uheldig å falle.

Bremseklossene skal være sentrert slik at de tar likt. Dette gjør du med justeringsskruen som sitter på klossene. Sørg for å fjerne alt smuss og sand på klossenes gripeflate (felgkanten rengjøres med avfettingsmiddel). Slitte bremseklosser og klosser med gammel gummi må byttes.

Hydrauliske skivebremsesystemer er selvjusterende og reservoaret på bremsehendelen kompenserer for slitasjen på bremseklossene. Skulle nivået likevel være for lavt, skal bremseslangene sjekkes for lekkasjer, bremsevæske etterfylles og bremsene luftes. Slitte bremseklosser bør byttes samtidig. Om dette høres ut som en litt for komplisert jobb, har du et enkelt alternativ – ta med sykkelen til Intersports sykkelservice.  

Den viktige sjekken

Sjekk sykkelen din jevnlig. Det er nødvendig for å oppdage feil og mangler. Hvis en del ryker under sykling, kan det få alvorlige konsekvenser. Dessuten, sykkelpleie er også en del av sykkelkosen.

Smøring

Fordi giret sitter lavt på sykkelen og er utsatt for skitt, er det viktig å rengjøre gir, wire og strømpe og smøre inn alle bevegelige deler inkludert kjede og tannhjul.

Begynn med å løfte girwiren ut av festet. Trekk strømpen vekk og smør wiren med kjedeolje. Deretter smører du bremsewirene på samme måte (justér strammeskruen til wiren er løs og kan løftes ut). Om girwiren er vrien å få ut av festet, kan du sette sykkelen i det letteste giret og gire ned uten å røre pedalene – dette gjør girwiren slakk, slik at den enkelt kan løsnes. Tørk kjedet med en vaskefille slik at alt avfettingsmiddel er fjernet. Drypp kjedeolje på alle kjedeleddene og rotér kranken til oljen er jevnt fordelt, før du tørker av overflødig olje.

Sykkelkjedet

Dersom det glipper litt når du tråkker hardt på pedalen, kan det skyldes slitt kjede. Da bør det byttes ut med et nytt, eller repareres. Tannhjulene er også slitasjedeler og må byttes ved behov. Sjekk sykkelen jevnlig, eller lever den til vårt sykkelverksted for en kontroll.

Hvis kjedet er fullt av skitt og møkk, må kjedet rengjøres. Bruk en kjederens og børste mens kjedet sitter på sykkelen, eller demontere kjedet og rengjør det i en kjederenser eller bøtte og bruk avfetningsmiddel eller kjederens. Husk å rengjøre tannhjul og trinsehjul på bakre giret også. Avslutt med å smøre kjede, tannhjul og trinser med kjedeolje. Overflødig olje bør tørkes bort for å unngå at det samler seg skitt og støv i kjedet.

Bremsene

Bremsene bør sjekkes med jevne mellomrom slik at de alltid fungerer som de skal. Kontroller at alle skruer og muttere sitter godt, og at bremsehendelen på styret ikke er for stram eller for slakk. Dette justerer du med strammeskruen på hendelen. Et lite triks er å løsne bremsene litt fra styret så de ikke sitter bom fast og knekker hvis du skal være uheldig å falle.

Bremseklossene skal være sentrert slik at de tar likt. Dette gjør du med justeringsskruen som sitter på klossene. Sørg for å fjerne alt smuss og sand på klossenes gripeflate (felgkanten rengjøres med avfettingsmiddel). Slitte bremseklosser og klosser med gammel gummi må byttes.

Hydrauliske skivebremsesystemer er selvjusterende og reservoaret på bremsehendelen kompenserer for slitasjen på bremseklossene. Skulle nivået likevel være for lavt, skal bremseslangene sjekkes for lekkasjer, bremsevæske etterfylles og bremsene luftes. Slitte bremseklosser bør byttes samtidig. Om dette høres ut som en litt for komplisert jobb, har du et enkelt alternativ – ta med sykkelen til Intersports sykkelservice.  

Den viktige sjekken

Sjekk sykkelen din jevnlig. Det er nødvendig for å oppdage feil og mangler. Hvis en del ryker under sykling, kan det få alvorlige konsekvenser. Dessuten, sykkelpleie er også en del av sykkelkosen.